Notes of '5-day' training of English-medium teachers
(Notes of '5-day' training of English-medium teachers at DIET, Bareilly)
(As I learnt)
A child learns through :
1. Imitation
2. Experience
3. Observation
4. Environment
5. Individual differences
6. Doing
7. Repetition
Language skills
(On the basis of sequence/importance)
(A) Primary/Proper
1. Listening
2. Speaking
(B) Secondary/Casual
1. Reading
2. Writing
(On the basis of input-output)
(A) Receptive
1. Listening
2. Reading
(B) Productive
1. Speaking
2. Writing
Methods of language learning
1. Direct method : सीधे english conversation, जिस भाँति हम हिंदी सीखते हैं।
2. Indirect method : translation-cum-grammar (UP board style, fluency में मनोवैज्ञानिक बाधा)
3. Bilingual method
4. Dr. West method : reading-focussed
5. Situational technique
6. Structural approach : this is a .......
this is a ........
*Language is caught, not taught.
*भाषा सन्दर्भों से अर्थ ग्रहण करती है।
* The process is :
Listening > understanding > following
*Three requirements to learn language :
1. Exposure
2. Motivation
3. Repetition
Prepare a list of :
1. Simple commands.
2. Personal questions
3. Likes-dislikes
4. Surroundings objects.... words
5. Sorry, thank you, welcome....
6. Wishing words
* Spelling पर जोर देकर बच्चे की सहजता को बाधित बिलकुल न करें।
* Words की सहायता से letter-sound सिखाएं।
* After gaining phonic capability, the child should be able to cater the rythm.
Ideas to apply :
1. During attendance 'my name is .....'
2. हम comparison/contrast में सीखते हैं, इसलिए एक दिन में दो letters सिखाएं तो बेहतर, लेकिन थोड़ा अंतर देकर।
3. For development of primary skills, start with rhymes.
4. For development of writing skill start with chalk.
(Just filling up a circle on floor, a pleasure task)
5. Frame 50-60 sentences and paste at wall.
6. Letters in the form of dots वाली मोहरें बनवाकर बच्चों की कॉपी पर छापकर देना और writing skill विकसित करना।
7. बच्चों को attendance के समय साप्ताहिक task देकर skill-development
(जैसे इस सप्ताह बच्चे प्रदेश और उसकी राजधानी बोलेंगे,
अगले सप्ताह इमारतें और उनका स्थान बोलेंगे,
......)
(बोलने वाले के साथ-साथ अन्य बच्चों को सुनकर याद)
8. More and more chances should be given to children to express their views and fantasies.
9. Morning assembly should be enriched with activites.
10. Create healthy competition among children filled with joy, as through competition children learn attentively.
11. बच्चों को drawing इसलिए पसंद होती है क्योंकि उसमें रंग होते हैं। इसलिए उनकी इस रुचि का इस्तेमाल करके colourful pics बनवाएं।
12. Important 3Ps:
Patience
Persistence
Perseverance
13. खेल-खेल में शिक्षा पर जोर दें तो और बेहतर।
14. बच्चों की notebooks पर colourful objects बनाकर उनको आकर्षक बना सकें तो बच्चों को एक सुखद अनुभूति होगी।
Skills of maths teaching :
1. E - Experience
2. L - Language
3. P - Picture
4. S - Symbol
Number : Idea in abstract form
Numeral : Definite representation as symbol
* smaller than (<) greater than (>) का प्रयोग सिर्फ numerals में होता है।
जैसे
5<7 (कम<ज़्यादा) सही है
लेकिन
चींटी<हाथी (छोटा<बड़ा) गलत है।
* गणित में 0 का अर्थ है 'एक भी नहीं'
गणित में 0 का अर्थ 'कुछ नहीं' गलत है।
(उक्त महत्त्वपूर्ण जानकारी हेतु प्रमोद सर, शैलजा मैम, अमर सर, अर्चना मैम, maths tot सर और अन्य साथियों का हार्दिक आभार)
Writer
(As I learnt)
A child learns through :
1. Imitation
2. Experience
3. Observation
4. Environment
5. Individual differences
6. Doing
7. Repetition
Language skills
(On the basis of sequence/importance)
(A) Primary/Proper
1. Listening
2. Speaking
(B) Secondary/Casual
1. Reading
2. Writing
(On the basis of input-output)
(A) Receptive
1. Listening
2. Reading
(B) Productive
1. Speaking
2. Writing
Methods of language learning
1. Direct method : सीधे english conversation, जिस भाँति हम हिंदी सीखते हैं।
2. Indirect method : translation-cum-grammar (UP board style, fluency में मनोवैज्ञानिक बाधा)
3. Bilingual method
4. Dr. West method : reading-focussed
5. Situational technique
6. Structural approach : this is a .......
this is a ........
*Language is caught, not taught.
*भाषा सन्दर्भों से अर्थ ग्रहण करती है।
* The process is :
Listening > understanding > following
*Three requirements to learn language :
1. Exposure
2. Motivation
3. Repetition
Prepare a list of :
1. Simple commands.
2. Personal questions
3. Likes-dislikes
4. Surroundings objects.... words
5. Sorry, thank you, welcome....
6. Wishing words
* Spelling पर जोर देकर बच्चे की सहजता को बाधित बिलकुल न करें।
* Words की सहायता से letter-sound सिखाएं।
* After gaining phonic capability, the child should be able to cater the rythm.
Ideas to apply :
1. During attendance 'my name is .....'
2. हम comparison/contrast में सीखते हैं, इसलिए एक दिन में दो letters सिखाएं तो बेहतर, लेकिन थोड़ा अंतर देकर।
3. For development of primary skills, start with rhymes.
4. For development of writing skill start with chalk.
(Just filling up a circle on floor, a pleasure task)
5. Frame 50-60 sentences and paste at wall.
6. Letters in the form of dots वाली मोहरें बनवाकर बच्चों की कॉपी पर छापकर देना और writing skill विकसित करना।
7. बच्चों को attendance के समय साप्ताहिक task देकर skill-development
(जैसे इस सप्ताह बच्चे प्रदेश और उसकी राजधानी बोलेंगे,
अगले सप्ताह इमारतें और उनका स्थान बोलेंगे,
......)
(बोलने वाले के साथ-साथ अन्य बच्चों को सुनकर याद)
8. More and more chances should be given to children to express their views and fantasies.
9. Morning assembly should be enriched with activites.
10. Create healthy competition among children filled with joy, as through competition children learn attentively.
11. बच्चों को drawing इसलिए पसंद होती है क्योंकि उसमें रंग होते हैं। इसलिए उनकी इस रुचि का इस्तेमाल करके colourful pics बनवाएं।
12. Important 3Ps:
Patience
Persistence
Perseverance
13. खेल-खेल में शिक्षा पर जोर दें तो और बेहतर।
14. बच्चों की notebooks पर colourful objects बनाकर उनको आकर्षक बना सकें तो बच्चों को एक सुखद अनुभूति होगी।
Skills of maths teaching :
1. E - Experience
2. L - Language
3. P - Picture
4. S - Symbol
Number : Idea in abstract form
Numeral : Definite representation as symbol
* smaller than (<) greater than (>) का प्रयोग सिर्फ numerals में होता है।
जैसे
5<7 (कम<ज़्यादा) सही है
लेकिन
चींटी<हाथी (छोटा<बड़ा) गलत है।
* गणित में 0 का अर्थ है 'एक भी नहीं'
गणित में 0 का अर्थ 'कुछ नहीं' गलत है।
(उक्त महत्त्वपूर्ण जानकारी हेतु प्रमोद सर, शैलजा मैम, अमर सर, अर्चना मैम, maths tot सर और अन्य साथियों का हार्दिक आभार)
Writer
Prashant Agarwal,
Assistant Teacher,
Primary School Dahiya,
Block-Fatehganj Pashchimi,
District-Bareilly.
Very very thanks for notes
ReplyDeleteTremendous post. Without a doubt, this might benefit a majority of blog readers. Keep posting this pertinent articles and continue updating.
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